Mikä ihmeen momentum?

Kirjoitettuani blogikirjoituksen prinsiipeistä monet ovat kysyneet, että mikä se momentum oikein on. Lyhyesti voisi vastata, että se on sama kuin flow-tila, josta puhun myös kirjassani. Tila jossa kaikki tuntuu onnistuvan, ollaan liekeissä – kaikki menee putkeen.

Mutta asia ei ole niin yksikertainen. Momentum on liikeimpulssia ylläpitävä voima, momentum on liikettä, jolla on suunta. Se voi ilmetä kahdenlaisena: positiivisena ja negatiivisena. Negatiivinen on yllämainitun flow-tilan vastakohta: mikään ei tunnu onnistuvan ja kaikki voimat vaikuttavat toimivan sinua vastaan.

Sanotaan, että urheilussa onnistuminen on 80% mentaalista. Niin myös muussa elämässä. Voit olla vaikka kuinka osaava, mutta jos mentaaliset mallisi eivät tue onnistumista, et onnistu tai kaikki työ tuntuu väkinäiseltä. Aiemmin mainittu liikeimpulssia ylläpitävä voima syntyy nimenomaan mentaalisista muutoksista ja nosteista. Siksi varsinkin urheilun yhteydessä puhutaan psykologisesta momentumista.

Momentum saa alkunsa muutoksesta kognitiivisessa prosessissa. Se on havainnon muutos. Joku asia havaitaan eri tavalla ja uusi momentum lähtee käyntiin. Olet varmaan itsekin kokenut sellaista. Esimerkiksi joskus voi tuntua siltä ettet saa mitään aikaiseksi ja kaikki tuntuu tahmealta ja hankalalta. Sitten yhtäkkiä luet vaikka jonkun kiinnostavan asian tai saat innostavan viestin ja hups! elämä saa hetkessä vauhtia.

Momentum on mahdollisuus, joka on joka hetkessä olemassa. Kyse on havainnoista. Jos momentumia todella halutaan hyödyntää on mentaalisen harjoittelun merkitys todella suuri – aivot on opetettava havainnoimaan positiivisen momentumin ja nosteen mahdollisuuksia ja keho ja mieli on opetettava rentoutumaan, jotta syntyy mentaalinen tila positiivisille havainnon muutoksille. Kirjassani puhun voittamisen koodaamisesta mentaaliseen tai kognitiiviseen systeemiin sekä mielenvaikutusvoimista, jotka ohjaavat ajattelua ja havaintokykyä.

Jeff Greenwald antaa seitsemän hyvää neuvoa synnyttää ja käyttää hyväksi momentumia:

  1. Ole fyysisesti rentoutunut
  2. Pidä olkapäät ja pää ojennuksessa
  3. Nosta intensiteettitasoasi onnistumisten jälkeen
  4. Visualisoi itsesi onnistujana, täydellisessä itseluottamuksessa.
  5. Kokeile havaintosi muuttamista (positiivista) käytännössä suorituksen avainhetkillä.
  6. Käytä positiivista itsepuhetta harjoittelun ja suorituksen aikana (nyt näyttää hyvältä, wau nyt onnistuu jne.)
  7. Ajattele aina, että momentum on sinun puolellasi.

Greenwald neuvoo myös opettelemaan momentumin valjastamista omaksi hyödyksi joka kerta kun se tulee esille. Kyse on siis havaintokyvyn kehittämisestä.

Oikeanlainen tapa suhtautua keskittymiseen lisää momentumkyvykkyyttä. Jos ajattelet keskittymistä ainoastaan sisäänpäinkääntyneenä itsesi keskelle menemisenä et onnistu havaitsemaan ulkopuolellasi tarjoutuvia momentumin mahdollisuuksia. Parempi tapa on ajatella keskittymistä kolmitahoisesti:

  1. Keskittyminen sisäisesti siten että sinulla on täysi fokus ja uppoutuminen suoritukseen. Monta positiota on yhtä kuin nolla momentumia.
  2. Ulkoinen valppaus, ”kognitiivinen läsnäolo ja äärihavainto” siten, että olet täysin tietoinen ja läsnä juuri siinä hetkessä missä olet, mitä teet ja mitä ympärilläsi tapahtuu.
  3. Ennakoiva, strategis-taktinen ajattelu. Olet varma siitä, että olet jo ennen suoritusta istuttanut strategian mentaaliseen järjestelmääsi siten, että tiedät mihin pyrit ja pystyt myös ennakoiden toteuttaa tehtävääsi. Olet opettanut itsellesi taktiikoita, joita voit hyödyntää suorituksen edetessä. Wayne Gretzky sanoi, että hän ei rynnistä sinne missä kiekko on nyt vaan sinne minne se on seuraavaksi menossa. Hyvät shakinpelaajat osaavat ennakoida useita siirtoja ja rakentaa taktiikkaansa hetkessä tuohon ennakoivaan havaintoon perustuen.

Mentaalinen kyvykkyys ja valmius vaatii samanlaista harjoittelua kuin fyysinenkin puoli. Kun voittamiseen tähtäävä suoritus on käsillä vain se, mikä on systeemiin valmistettu voi toimia, mikään muu ei toimi. Jos et ole harjoitellut havaintosi muuttamista, ennakoivaa otetta ja taktista kyvykkyyttä niin ne eivät ole käytössäsi suorituksen tuoksinassa. Jos et ole harjoittanut itseesi sisäisen ja ulkoisen keskittymisen ja valppauden dualismia niin se ei auta sinua onnistumaan niin hyvin kuin toivoisit. Kun olet opetellut keskittymisen kolmitahomallin niin sinun tarvitsee enää vain siirtyä yhteen keskittymisen tilaan, ’fiilikseen’  jossa onnistut parhaiten.

Keith Armstrong sanoo, että lahjakkuus ilman työtä on nolla. Sama pätee momentumin kohdalla – kun momentum iskee päälle on oltava riittävän hyvä, jotta voi surffata momentum aallon päälllä ja antaa mennä ja nauttia!

Entä sitten jos negatiivinen momentum pamahtaa päälle? Kirjassani kerron jääkiekkoilijasta jolta kysyin asiaa. Hän sanoi, että täytyy löytää se onnellinen kohta johon palata. Siitä saa voimaa jatkaa positiivisesti eteenpäin ja taistella loppuun saakka voitosta vaikka häviö näyttää varmalta. Kirjassani en mainitse kuka tuo pelaaja on, mutta paljastettakoon tässä, että kyseessä on Antti Aalto – yksi Jokereiden mestaruusvuoden pelaajista.

Tällä hetkellä työstän taktista mallia ”WinHoc” joka perustuu voittaville aloitteille ja voittavien tilanteiden luomiselle – sekä niiden voittamiselle. Uskon, että nimenomaan positiivisen taktiikan kadotettu taito on yksi merkittävä syy miksi voittamista ei ole tarpeeksi suomalaisessa urheilussa saatikka sitten liike-elämässä. Taktinen taidokkuus myös lisää valmiutta synnyttää, ylläpitää ja hyödyntää momentumia. Toinen tekijä on voittamisen kulttuurin puute, josta olen kirjoittanut paljon mm: artikkelissani Voittamisen kulttuuri vai menestymisen kulttuuri.

”Sitoutuminen on momentumin sytyttäjä” – Peg Wood

Tähän loppuun vielä yksi muistelo momentumista katsojana. Vuoden 2003 syksyllä on Blues-Jokerit ottelu Espoossa. Ottelu on jäänyt mieleen osittain koska suosikkijoukkueeni voitti 0-5, mutta sitä on tapahtunut useamminkin. Mikä teki tuosta pelistä todella unohtumattoman oli se uskomaton momentum tai flow-tila joka Jokereilla oli. Katsojana olin siinä tilassa täysin mukana ja kun tuomarin pilli soi kuudenkymmenen minuutin kohdalla ihmettelin miten aika oli täysin kadonnut. Hyvä momentum ulottuu myös tekijän ulkopuolelle!

Lisäys 16.2.2010 uusi artikkeli momentumin sytyttämisestä

6 ajatusta artikkelista “Mikä ihmeen momentum?

  1. Päivitysilmoitus: Kuinka sytyttää ja säilyttää momentum? « Renessanssinaisen maailmankirja

  2. Sen sytyttäjä voi olla toinenkin ihminen, luulisin?
    Ja säilyttäminen, se on jo sitä oikeaa ja positiivista
    ”to be or not to be” ”meininkiä”.

  3. Päivitysilmoitus: Mitä on voittamisvalmennus? Osa 2 | Boheeminaisen maailmankirja

  4. Päivitysilmoitus: Torstai 7.11.2013 | My Ways

  5. Suomeksi sanotaan,että saa hengen päälle(I got my my momentum going).Momentum on aivan turha jenkkilaina.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s