Voittavaa blogimarkkinointia á la Katleena

Aloitin bloggaamisen vuonna 2006. Silloin varovaisesti kokeillen oman nettisivuni puitteissa. En oikein päässyt vauhtiin, sillä en oikeasti oivaltanut mitä mahdollisuuksia blogin pitäminen voisi käsittää. Seuraava vuosi olikin taukoa.

Vuonna 2008 The Winning Helix tuli ulos suomeksi WsoyPron kustantamana nimellä Voittava kierre. Silloin totesin, että ehkä olisi paras käynnistää bloggaaminen jälleen. Ja niin perustin tämän blogin, joka aluksi oli Renessanssinaisen maailmankirja, mutta muuttui sittemmin Boheeminaisen maailmankirjaksi, kun aloimme Jari Kaivo-ojan kanssa kirjoittaa uutta kirjaa boheemien maailmanvalloituksesta.

Kumpa minulla olisi ollut Katleena Kortesuon ja Jarkko Kurvisen kirja Blogimarkkinointi aikaisemmin! 

Kirjan luettuani oivalsin miten epäjohdonmukaisesti ja tavoitteetta olen blogiani kirjoittanut. Ja miten en oivaltanut blogin kaikkia mahdollisuuksia.

Blogimarkkinointi kertoo selkeästi, yksinkertaisesti, johdonmukaisesti ja kattavasti mitä bloginpitäjän kannattaa tietää ja miten tehdä, jotta saa bloginsa menestymään. Opus sopii heillekin, joilla ei ole varsinaisia myyntitavoitteita blogilleen.

Kirja lähtee liikkeelle aivan aakkostasolta. Miten blogi perustetaan, miten valitaan nimi, alusta, teemat. Mitä ovat widgetit. Miten kuvia saa käyttää. Kirja etenee bloggaustyylin löytämisen kautta brändin rakentamiseen ja lopulta käsitellään myös organisaatioblogeja.

Kirjassa on konkreettisia neuvoja miten blogilla voi tienata rahaa. Näillä sanoilla. Kirjassa asiat sanotaan suoraan, aivan kuten olemme tottuneet Katleenan mainiossa Ei oo totta blogissa. Kirjan kieli on täsmällistä, mutta elävää.

Blogimarkkinointi ei ole laisinkaan oppikirjamainen, ehkä juuri siksi siitä oppii niin paljon. Kaikkia kirjan neuvoja ei ehkä tarvitse kerralla. Se kannattaa kuitenkin lukea kokonaan ja sijoittaa käsikirjastoon odottamaan hetkeä, jolloin haluaa laajentaa bloggausosaamistaan tai saada neuvon jossain yksittäisessä ongelmassa. Hyviä neuvoja kirjassa nimittäin riittää hakukoneoptimoinnista kävijäseurantaan.

Tähän loppuun vielä pieni Katleenan ylistys. Mikä rohkea ja värikäs nainen! Todellinen boheeminaisen sielunsisar. Viestinnän huippuosaaja ja samalla rento humoristi. Suosittelen lämpimästi seuraamaan Katleenan blogeja ja lukemaan hänen kirjojaan. Niin, luennoista puhumattakaan.

Seuraavaa kirjaa odotellessa!

4 ajatusta artikkelista “Voittavaa blogimarkkinointia á la Katleena

  1. Kiitos Cristina vinkistä, vaikken itse olekaan mikään bloggaaja, koska jotenkin kynnys oman blogin pitämiseen tuntuu kovin vaikealta ja aikaa vievältä.
    Aikani kuluukin lähinnä töissä ja Google+ tilini seurannassa ja samalla käyttäen YouTube-tiliäni minulle sopivanmusiikin jakamisessa myös muille kiinnostuneille sosiaalisessa mediassa.
    Täytyypä kuitenkin tutustua tähän niin paljon kehumaasi Katleena Kortesuohon.
    Eipä sitä tiedä vaikka sitten, kun olen ansaitulla eläkkeellä noin 10:n vuoden päästä, niin miten sitä innostuu bloggaamaan omasta elämästä:)

    • Kiitos kun huomasit kirjoitukseni Katleena! Mun kirjaa (tai molempia) joutuu odottamaan syksyyn, mutta sultahan on tulossa jo ihan näillä huitteilla uusi. Täytyypä lukea sekin, ekä opin käyttäytymään kokouksissa 🙂

Jätä kommentti