Oletko huomannut, että yrityksessäsi ihmiset eivät enää välitä yrityksesi tavoitteista ja arvoista? He eivät ole kiinnostuneita jatkuvasta parantamisesta. Työyhteisön hyvinvoinnista. Strategiasta. Eikä ainakaan siitä, mikä asiakkaalle on tärkeää. Ehkä he eivät edes usko, että yritykselläsi on joku tärkeä tarkoitus maailmassa. Palkankorotus ei auta, mutta lisävapaa-aika saattaa auttaa.
Johtaminen on kriisissä. Toisaalta sen vuoksi, että monimutkaisuus ja monitahoisuus lisääntyvät. Toisaalta sen vuoksi, että ihmisillä on yhä paremmat mahdollisuudet toteuttaa omia pyrkimyksiään ja käyttää omia lahjakkuuksiaan työelämän ulkopuolella. Työssä käydään vain tienaamassa, jotta voidaan kustantaa oikeaa elämää. Merkityksellistä työtä löydetään yhä harvemmin yrityksistä ja instituutioista. Tässä on kuilu, joka pitäisi osata kuroa umpeen johtamisella.
Ihmisiä kiinnostavat asiat, jotka saavat innostuneen odotuksen tilan aikaan ja että he voivat tuossa hyvässä tilassa tehdä asioita, jotka edistävät tavoitteiden saavuttamista. Voittamista.
Voittaminen on kaikkein tärkeintä.
Nyt varmaan kauhistut ja sanot, että onhan tärkeämpiä asioita kuin voittaminen. Mutta jos olet yrityksen johtaja, tai siellä töissä, niin sinun täytyy olla kanssani samaa mieltä. Mitä siis on voittaminen. Suuressa katsannossa voittaminen on erinomaista menestymistä. Lyhyellä tähtäimellä voittaminen on voittavien saavutusten aikaan saamista. Tässä hetkessä voittaminen on hyvää fiilistä, innostunutta voiton odotusta ja tekoja, jotka johtavat kohti voittavaa päämäärää.
Johtaminen on muuttunut. Enää ihmisiä ei voi johtaa sanomalla, että näin on hyvä tehdä. Ihmisiä voi johtaa vain ja ainoastaan luomalla yhteistä ymmärrystä ja tietoisuutta, miksi toiminta ja sen tulokset ovat tärkeitä. Miksi ne johtavat voittamiseen. Myös yksilön kohdalla.
Miksi yritys on olemassa? Mitä se yrittää voittaa? Win*win(+win). Se on siinä. Yrityksen kuuluu voittaa yhdessä partneriensa kanssa ja aiheuttaa voittavia vaikutuksia myös kolmansille osapuolille. Usein juuri tämä (+win) on se joka saa yrityksesi ihmisten sydämet sykkimään ja siirtymään tuohon upeaan voiton odotuksen tilaan, sinne missä kaikki on mahdollista.
On todella tärkeää, että kaikki yrityksessä ymmärtävät mistä voittamisessa on kyse. On yhtä tärkeää, että ihmiset puhuvat siitä, mikä voittavista vaikutuksista ovat niitä, jotka saavat innostuksen päälle.
Eikä pelkästään yrityksen ihmiset, vaan kaikki, jotka ovat yrityksen kanssa tekemisissä. Laajennettu henkilöstö. Verkosto. Heimo. Movement. Ja sinä olet movementin johtaja, jonka tehtävä on pitää liikettä yllä… mobilisoida energiaa.
Voittava yritys ei ole välttämättä huippusuorittava yritys. Voittajat osaavat sovittaa energiansa yhteen käsillä olevan tehtävän kanssa. Joskus jopa helpolla voi saavuttaa voittavia tuloksia. Eikö ole hämmentävää? Meillä kun on totuttu suorittamaan. Ja hakemaan ihmisiä, joiden kanssa voi huippusuorittaa. Nykyaikana ihmisiä on paljon ja monenlaisia. Voittava vuorovaikutus riittää. Ei tarvitse miettiä täydellistä kommunikointia.
Voittava yritys toimii WinHoc
WinHoc on dynaaminen versio adhocista. Kun adhoc käynnistyy tarpeen synnyttämänä, WinHoc käynnistyy oma-aloitteisesti ja omaehtoisesti. Siinä tehdään voimallinen aloite, jossa itse näkee vahvan voittamisen mahdollisuuden. WinHoc:n mukaisesti toimiva rakentaa tilanteita, joissa on suuret voittamisen mahdollisuudet ja pyrkii itse voittamaan tilanteet. WinHoc on keksijyyttä, jossa uskalletaan tuoda jotakin aivan uutta keskusteluun, markkinoille, kehitteille – odottamatta, että sille olisi valmista (*) tilausta. Win*win(+win)filosofia takaa, että WinHoc on eettistä. Win*win tähtää monikertaisiin voittoihin partnereiden välillä ja (+win) haastaa ottamaan huomioon myös muut tahot, joille voittavia vaikutuksia voi ja pitää saada aikaan. Win*win(+win) oikein ymmärrettynä, sisäistettynä ja sovellettuna tekee jokaisesta interaktiosta, suunnitelmasta ja teosta maailmanparannushankkeen.
Minun ehdotukseni siis on, että yritykset alkaisivat toimia WinHoc. Kaikessa yksinkertaisuudessaan WinHoc on strategis-taktinen lähestymistapa, jossa
- Tehdään voimallisia aloitteita
- Luodaan dynaamisesti tilanteita, joissa voittamisen mahdollisuus on suuri
- Voitetaan tilanteet win*win(+win) arvomaailman ja periaatteiden mukaisesti
Mikä voisi estää WinHocin onnistumista yrityksissä? Asenteet. Ei voida toimia WinHoc, koska silloin pitäisi hyväksyä, että osaaminen, terävät mielipiteet, vahvat näkemykset ja luova kyvykkyys menevät aseman ja strongholdsien edelle. Pitää olla vahva ihminen, että uskaltaa toimia sellaisten ihmisten kanssa, jolla on yllämainitut ominaisuudet, vahvojen rakenteiden turvassa samaa mantraa sätkättävien marionettien kanssa toimimisen sijaan. Vaatii suurta rohkeutta toimia WinHoc, mutta tässä maailmassa se on välttämätöntä.
Voittamisen johtaminen on vastuun kantoa. Jokaisen on otettava vastuu omasta hyvästä fiiliksestään, omista teoistaan ja hakeutumisesta voittoon. Kuin automaattinen ohjus – kun muutoksia tulee, otetaan automaattisesti uusi suuntima. Voittaminen täytyy olla niin tiukasti koodattuna yksilön mentaaliseen systeemiin ja organisaation yhteiseen ajatteluun, että tiukoissa tilanteissa voi luottaa intuitioonsa, tehdä päätöksiä sekunnin sadasosassa ja pitää kiinni omasta vastuusta ratkaista tilanne voitokkaasti.
Etkö usko minua? Kuuntele Yalen Yliopiston Professoria Stanley A. McChrystalia. Hän puhuu samasta asiasta:
Kiitos erinomaisesta näkemyksestäsi ja tulkinnastasi. Annan kaikessa vaatimattomuudessani tukeni näkemyksillesi koska juuri omassa vielä pienessä mittakaavassa olen juuri noin toiminut ja tuloksia syntynyt. Hienoa, että olet tässä asiassa sanansaattajana. Voittokulkua sinulle upea nainen!
Kiitos Sanna! Tämäpä oli hieno kommentti näin lauantain alkuun! Menestystä ja upeita voittoja sinullekin, upea nainen.
Tulikin mieleeni, yksi missioni on edistää naisten voittokulkua – naisia näkyy aivan liian vähän esimerkiksi puhujina seminaareissa. Tiedän, että moni on kiinnittänyt huomiota samaan asiaan, joten eiköhän parannusta ole tulossa 🙂