Vaikeiden aikojen voittava strategia

Olen toiminut konsulttina 90-luvun alusta. En muista, että uutiset ja ennusteet talouden kehityksestä olisivat olleet näin huonoja milloinkaan aikaisemmin. 90-lukuun verrattuna tilannetta pahentaa se, että valtioilla menee huonosti; ne vähintäinkin natisevat liitoksistaan ja perinteisillä vallanpitäjillä on vähän mahdollisuuksia parantaa tilannetta.

Mitä sitten voidaan tehdä yrityksissä? Paljon voidaan tehdä, sillä elämä jatkuu. Tärkeintä on saada aikaan liikettä, josta syntyy uutta elinvoimaista toimintaa.

Vaikka vaikeina aikoina saattaa joutua tekemään rankkoja ratkaisuja äärimmäisen tärkeää pitää huolta välittämisestä. Ihmisistä täytyy välittää, ihmisistä kuitenkin kaikessa elinkeinotoiminnassa on kyse. Kun yrityksessä sisäistetään kaava win*win(+win) niin ei voi haasteellisten ratkaisujen edessä mennä kovin paljon pieleen. Win*win tarkoittaa sitä, että asiat hoidetaan niin, että molemmat osapuolet voittavat ja (+win), että voittavia vaikutuksia syntyy myös kolmansille osapuolille – laajasti katsottuna.

Sinulle, joka mietit miten yritystä pitäisi johtaa vaikeiden aikojen mahdollisesti koittaessa tarjoan muutaman neuvon:

1) Missä voit voittaa
2) Missä haluat voittaa ja
3) Missä sinun on välttämätöntä voittaa.

Pohdi näihin kysymyksiin syvälliset vastaukset ja mieti myös mitä muuta voittaminen sinulle merkitsee kuin taloudellista voittoa.

Kun olet saanut vastaukset ylläoleviin kysymyksiin. Mieti sitä, miten hallitset energiaasi näiden voittojen saavuttamiseksi. Varmista, että eri tehtäviin suunnattu energia kohtaa ko. tehtävän tarpeet. Kaikkeen ei tarvita huippusuoritusta, joskus voi voittaa helpommallakin. Luulisin, että kohdan kaksi ja kolme tehtävät vaativat intensiivisempää energian mobilisointia kuin kohdan yksi tehtävät.

Ajattele ihmisiä ja inhimillisyyttä – yhteisöjä ja jakamista – innostusta ja saavutusten juhlimista. Voittaminen johtaa kukoistukseen.

Kohdassa kaksi ala toimia ”winhoc” – eli pyri luomaan voittavia aloitteita ja tilanteita ja voita. Toimi taktisesti ja voittavasti kaikissa tilanteissa.

Erityisesti kohdassa kolme opettele uusi asenne, jossa sen sijaan että kyselet, miten voit hyötyä, kysy miten voit palvella. Olet altavastaajana, tarvitset ihmisten sympatiat ja hyvän tahdon puolellesi. Yleisesti ottaenkin tämä on uudessa sosiaalisen median maailmassa voittava asenne.

Organisoi virtausten mukaan. Mieti minkälaisia virtauksia erilaiset voittamishaasteet edellyttävät – anna vapautta sinne missä virta näyttää vievän ja tukea ja voimaa sinne, missä virta on täynnä esteitä ja vastavirtoja. Jatka oppivan organisaation kehittämistä, jotta saat nopeasti tiedon prosessiin ja muutettua voittaviksi aloitteiksi. Rakenna linkkejä oppivan organisaation, winhoc tiimien sekä virallisen ja toiminnallisen organisaation välille.

Edessä siintävä uusi aika edellyttää myös uusia taitoja. Tulevaisuudessa markkinat täyttyvät mitä erilaisimmista toimijoista, jotka luovat liikettä digitaalisessa maailmassa ennenkuulumattomin tavoin. On vanha klisee sanoa, että ainoa, mikä on pysyvää on muutos – tulevaisuudessa se on entistä enemmän totta: muutoksen virtaukset ovat käsin koskelteltavia joka hetki.

Näistä taidoista on apua muutoksessa ja uudessa maailmassa:

  • Metakognitiiviset taidot, joiden avulla pystymme ajattelemaan ajattelua ja innovaatiota
  • Hahmotteleva dialogi, jonka avulla voidaan puhua siitä, mikä ei vielä ole olemassa
  • Social media mind, mielenlaatu, joka ajattelee sosiaalisen median ehdoilla ja tavoilla
  • Ilmiömäinen oppimiskyky, uudet tiedot on kyettävä muuttamaan vaikuttaviksi ilmiöiksi
  • Energian mobilisointi, uuden maailman johtaminen on energioiden johtamista

Luo itsellesi winning mind point, rakenna voittavia tilanteita, tee voittavia aloitteita. Huomaat, että onnistumisen mahdollisuuksia on vaikka pilvet näyttäisivät synkeiltä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s