Vapaudu omaan oppimiseen

Koulussa, yliopistossa ja kaikissa instituutioissa meidät opetetaan muistamaan tai opettelemaan se, mikä meille opetetaan.

Jotta voisimme todella oppia sitä, mikä meille on oman elämämme ja työmme kannalta tärkeintä, hyödyllisintä ja merkityksellistä meidän on opittava oppimaan omalla tavallamme. Luotava itse oma oppimissysteemimme. Vain siten oma tiedonkäsittelymme voi olla riippumatonta muista ihmisistä, järjestelmistä tai lähteistä. Vain siten saamme täyden hyödyn vaikkapa sosiaalisen median informaatioviidakosta.

Minulle suuri opetus löytää oma tapani oppia on ollut laulunopiskelu, kokemus jota syvensi asian tarkastelu kirjan kirjoittamisprosessissa. Havaitsin nimittäin, että laulunopettajat pääasiassa opettivat sitä, mikä heidän omaan kokemusvarantoonsa oli karttunut ja yleensä vielä sitä, mikä oli opetushetkellä ajankohtaista.

Kaikki laulunopiskelijat tietysti opiskelevat kutakuinkin samoja asioita, siksi näiden opettajien on mahdollista saada oppilaansa oppimaan. Minäkin opin, mutta lopulta havaitsin, että edistymiseni olivat satunnaisia oppimismenestyksiä, eivät osa johdonmukaista kehittymisprosessia.

Sama pulma on kaikessa opetuksessa. Niin kutsutuissa yritysvalmennuksissa ihmiset ovat toki iloisia ja innoissaan ja kokevat oivalluksen ja oppimisen riemua. Mutta miten käy kun valmennuksesta on kulunut jonkin aikaa? Aivan! Asiat eivät ole siirtyneet edes tyydyttävällä tasolla käytäntöön tai edes aihioiksi kognitiivisen varaston hyllyille.

Suuri ongelma kaikessa koulutuksessa ja siihen verrattavassa on, että oppiminen on vellovaa ja edistyminen perustuu satunnaisiin menestyksiin, tai sitten hyviin suorituksiin ko. järjestelmän tai tahon näkökulmasta.

Mitä sitten pitäisi tehdä (paitsi lukea kirjani, jossa asia yritetään avata. Anteeksi mainos)? Oman henkilökohtaisen oppimisprosessin ja kognitiivisen ympäristön rakentaminen on introspektiota, oman parhaan oppimistavan tutkimista ja tunnistamista.

On hyvä muistaa, että oppiminen ei siirry automaattisesti toiminnaksi. On tunnistettava itsessä ne mekanismit, tekijät ja virikkeet, jotka saavat opitun siirtymään tekemiseen. On opittava tekemään aloitteita, jotka johtavat siihen, että oppiminen siirretään dynaamisesti toiminnaksi.

Tärkeä asia ymmärtää on, että ajattelun muuntaminen toiminnaksi vaatii harjoittelua siinä missä vaikkapa laulun intervallien opettelu. Espoon Bluesin päävalmentaja Petri Matikainen puhuu aivojen jättämisestä pukuhuoneeseen, silloin voi onnistua pelissä. Tämä on juuri sitä mitä tarkoitan – kun ajatus, teko ja päämäärä on harjoitettu omaan kognitiiviseen ja fyysiseen systeemiin, voi vain heittää automaation päälle ja antaa voittamisen tapahtua!

Mainokset

2 ajatusta artikkelista “Vapaudu omaan oppimiseen

  1. Samaa olen itsekin monesti miettinyt,että kun on opetellut jotain kovasti,niin se ei vielä riitä vaan sitä pitää jalostaa vielä niin,että homma toimii kuin automaattinappia painaen:)
    Tarkoitan, ettei tarvitse funtsia sitä mitä tekee vaan se tulee aivan luonnostaan ja yhden tärkeän opetuksen olen saanut esim. laulamisessa, että muistaa hengittää alavatsalla ja antaa laulun tulla niin hyvin kuin sen osaa miettimättä sitä liikoja. Tee siis parhaasi ja opi virheistä ehkä se on oikea respti voittamiseen.

  2. Päivitysilmoitus: Voittava oppiminen muutoksessa | Boheeminaisen maailmankirja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s