Heikot linkit ja voittava pönötys

Nousin jälleen kerran Twitterissä barrikadeille pönötystä vastaan. Kesken äänekkäintä sotahuutoani tuli Petja-herra väliin ja toi tietooni, että on olemassa myös hyvää pönötystä.

Petja Jäppinen, tuo virkistävä ja haastava moniosaaja, mainitsi esimerkkinä Englannin kuningattaren joka vuotisen puheen parlamentissa. Kaikki menee tuttujen sääntöjen mukaan. Petja kirjoittaa blogissaan:

Britit ovat mestareita pönöttämisessä.
Ajatelkaapa Hänen Majesteettinsa joka vuotista puhetta Hänen Parlamentilleen.
Viimeisen päälle pönötystä.
Jopa meluaminen käytävässä kun alahuone saapuu paikalle, kuuluu käytäntöön, osana virallista pönötystä.
Paikalle tulee Majesteettinsa arvomerkit, kruunu, valtikka, orbi, valtakunnan miekka ja vasallihattu omilla vaunuillaan.

Miten oikeassa Petja onkaan. Hyvä pönötys on sitoutumista omaan asiaan ja se luo turvallisuuden tunnetta ja uskoa jatkuvuuteen. Asioihin, joilla on suurta kysyntää turbulentissa ajassa.

Mutta argumentaatio hyvän pönötyksen puolesta ei lopu tähän. Petja jatkaa:

Pitää ajatella sitä, mikä on pönöttämisen tarkoitus ja syy. Perimmältään kyse on muodollisesta käytöksestä. Muodollisen käytöksen tarkoitus on luoda standartteja sille, miten käyttäydytään.
Mutta miksi?
Hyvä pönötys on kommunikaatiorajapinnan luomista.

Richard Koch Greg Lockwood tuovat kirjassaan Superconnect esille heikkojen linkkien tärkeyden. He kysyvät: ”Jos katsot taaksepäin tärkeään käännekohtaan, kuten me teimme, löydät ketjun inhimillisiä yhteyksiä, joilla oli merkittävä rooli siinä, mitä sinulle tapahtui”.

Heikot linkit ovat niitä menestystekijöitä, joita ei voi mitenkään hallita muutoin, kuin omalla käytöksellään ja sisällöllä, jota tuottaa foorumeihin, joista heikkojen linkkien ketju saattaa käynnistyä elämää muuttavalla tavalla.

Yksi tällaisista tärkeistä oman käyttäytymisen muodoista on juuri tuo hyvä pönötys, tiettyjen omalaatuisten rituaalien rakentaminen, joista toimijan tunnistaa yksilöllisenä ja ainutlaatuisena olentona, jonka työssä ja tekemisessä on jatkuvuutta. Rituaaleista voi lukea Jari Parantaisen loistavasta ja uuden herätyksen kokeneesta Gurumarkkinointi blogista.

Digisosiaalisella aikakaudella meidän om mahdotonta houkutella heikkoja lenkkejä heimomme jäseniksi suorilla mainoksilla. Meidän on opittava luomaan houkutuslintuja – sisältöjä, joilla on arvopohjaisia yhtymäkohtia omaan osaamiseemme, mutta painopisteenä vetovoimaisuus ja kiinnostavuus niiden joukossa, joita haluamme tavoittaa.

Hyvä pönötys kontaktipinnassa tarjoaa kiinnityskohdan kiinnostukselle ja antaa uskottavuuden jatkaa tutustumista. Se on sitä, että nyökkäillään: ”Tässä on kyllä jotain tuttua, mutta jotain uuttakin tässä on ja olen utelias oppimaan mitä se on.”

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s