Voittajana sosiaalisessa mediassa

Kovin harva oivaltaa mitään tulevaisuudesta. Monet eri kehityspolut ovat johtaneet siihen, että mahdollisuuksien meri on niin suuri, monimuotoinen ja tiheä, että on vaikea nähdä selkeitä kuvioita, joista voisi muodostaa tulevaisuuden menestyskonsepteja.

Seth Godin on sosiaalisen median guru, jota olen seurannut jo vuosia. Hänen periaatteenaan on ollut antaa parhaat ideansa ilmaiseksi. Ja hän on tullut palkituksi moninkertaisesti siitä.

Seth Godinin viimeisin e-opus on What Matters Now eli millä on nyt merkitystä. Kirjassa aikamme ajattelijat kirjoittavat siitä mikä on tärkeää. Kirjoittajien joukossa on mm. Chris Andersson, Arianna Huffington ja Tom Peters. Kirja on ilmaiseksi ladattavissa vaikkapa tästä.

Yksi kirjoittajista on Guy Kawasaki. Hän sanoo. että tulevaisuus kuuluu ihmisille, jotka pystyvät levittämään ideoita, evankelioimaan. Hän antaa kymmenen kohdan muistilistan evankelistoille, jotka haluavat menestyä uudessa maailmassa:

  1. Luo aate (cause). Aate tarraa kiinni korkean moraalin kenttään ja tekee ihmisten elämistä parempia.
  2. Rakasta aatettasi,  ”evankelista” ei ole työnimike vaan elämäntapa. Jos et rakasta aatettasi, et voi evankelioida sitä.
  3. Etsi epäilijöitä, älä huomioi kieltäjiä. On liian raskasta yrittää käännyttää ihmisiä, jotka kieltävät aatteesi. Sen sijaan etsi kannustavia tai neutraaleja ihmisiä.
  4. Paikanna kipukohdat. Älä milloinkaan käytä tyhjiä ja keinotekoisia ”shiitaketermejä” kuten ”vallankumouksellinen” tai ”paradigman muutos”. Sen sijaan kerro miten aatteesi auttaa ihmisiä.
  5. Anna ihmisten koeajaa aatteesi. Anna heidän testata sitä, viedä se kotiin, ladata se ja sitten vasta päättää onko se heille sopiva.
  6. Opettele demoamaan. Tuotetta ei voi evankelioida, jos ei pystyy demoamaan sitä.
  7. Tarjoa turvallinen ensiaskel. Älä aseta suuria vaatimuksia prosessin alkuun. Aatteen omaksuminen edellyttää aluksi sileää tietä.
  8. Älä välitä sukupuista. Älä fokusoi ihmisiin, joilla on hienot tittelit ja suuret maineet. Auta jokaista, joka voi auttaa sinua.
  9. Älä koskaan valehtele. Luottamus on evankelistalle kaikki kaikessa. Kerro totuus vaikka se sattuu, ja erityisesti silloin kun se sattuu.
  10. Muista ystäviäsi. Ole kiva ihmisille matkalla ylös, sillä saatat kohdata heidät jälleen matkalla alaspäin.

Yksi kirjan ajattelijoista, John Moore, kirjoittaa: ”Voittava yritys oivaltaa, että jotta se voi saada asiakkaita sen on osattava menettää asiakkaita”. Kaikki eivät voi olla sinun aatteesi kannattajia, mutta ne jotka ovat muodostavat yrityksellesi fanijoukon, joka on uskollinen silloinkin kun teet virheitä tai kohtaat vaikeuksia. He osallistuvat yrityksesi kehittämiseen ja tarjoavat uusia ideoita tuotteisiin. Voittava yritys uskaltaa olla oma itsensä vaikka se aiheuttaisi eripuraisuutta mielipiteissä. Vain sitä kautta ajatus ja aate voi kirkastua ja vahvistua ja tavoittaa kannattajansa.

Kirja päättyy kirjailija J.C. Hutchinsin sanoihin: ”Tule nälkäiseksi kuin hyeena. Sytytä itsesi tuleen. Löydä selkärankasi ja siipesi. Heiluta niitä, vain siten voit lentää.”

Seth Godinin blogia kannattaa seurata – se on uskomaton oppimisen aarreaitta heille, jotka haluavat tietää mitä ajassa liikkuu.

2 ajatusta artikkelista “Voittajana sosiaalisessa mediassa

  1. Kiitos, olipa virkistävä lukukokemus. Jotenkin Kawasaki tulee nyt jokaisesta tuutista (varsinkin Twitterissä) vastaan, mutta kyllähän herralla on näköjään myös todellista sanottavaa. Jälleen tuli pari seurattavaa lisää 🙂

  2. Heippa ja kiitos kommentista. Tosiaan, Kawasakia ei voi välttää ja ei tarvitsekaan. Twitterin voima on siinä, että ideat lentävät koriin itsestään – itselle jää poimiminen ja digestio 🙂 ja jos on sosiaalinen mieli haluaa tietysti jakaa toisten kanssa sen, minkä on itse kokenut hyväksi!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s