UBI efekti – ilmiömäisesti vaikuttava

“We cannot put the world in the position where things go back to where they were at the height of the boom,”
–  Tim Geithner, the US Treasury secretary (FT)

Tämä artikkeli on jatkoa edelliseen, Innovaatio – tuotantotalousajan reliikki kirjoitukseen.

Luettuani Umair Haquen artikkelin ”Awesomeness” ensimmäistä kertaa nousi mieleeni sana ”ubiikki”, kaikkialla vaikuttava. Twiittasinkin hänelle 25.9.09:

@umairh awesomeness = unique, breathtaking, inspiring = ubi-effect 🙂9:40 PM Sep 25th from web in reply to umairh

Innovaatioita haettaessa on perinteisesti mietitty kohderyhmiä. Kuka on valmis maksamaan innovaatiosta. Näin on päädytty kehittelemään loputon määrä vanhaa tuotetta kaupallisesti uudistavia ominaisuuksia, jotta joku kohderyhmästä jälleen heittäisi vanhan romukoppaan ja ostaisi uuden. Tietysti monia innovaatioita on perusteltu esimerkiksi ympäristöystävällisyydellä, mitä ne toki ovatkin – mutta olisiko ollut ympäristöystävällisempää käyttää vanha loppuun? Meille on opetettu, että ”sulla on oikeus parhaaseen” ja ”hemmottele itseäsi uusimmalla tuotteella”.

Uuden ajan innovaatioiden tulee olla ilmiömäisesti ja laaja-alaisesti vaikuttavia – niiden pitää tuottaa UBI-efekti. Niiden pitää pohjautua win+win(+win) ajattelulle, jossa tapahtuman molemmat osapuolet voittavat ja myös huolehtivat siitä, että heidän toimintansa tuottaa voittavia vaikutuksia riittävän monille kolmansille osa-puolille. Vaikkapa ihmiskunnalle, ympäristölle ja tulevaisuudelle.

Vanha valta pyristelee rankasti ubi-efektejä ja winwinwin ajatteluja vastaan. USA:n kauppakamarista (U.S. Chamber of Commerce) irrottautuu yrityksiä vastalauseena kauppakamarin voimakkaalle ilmastonlämpenemistä vastustavalle kannalle.

Uuteen aikaan siirtyminen ei ole helppoa. Myönnetään. Kaikki yritysten ja instituutioiden systeemit ovat varustettuja ja suunnattuja palvelemaan vanhanaikaista tuoteajattelua. Uusi aika edellyttää ubiajattelua -konseptuaalista kykyä hahmottaa ja huomioida monimutkaisia  kytkentöjä, jatkuvasti muuntuvia verkkoja sekä laaja-alaista vaikutussädehtintää. Se edellyttää siirtymistä egoistisista visioista strategisiin vaihtoehtokenttiin sekä yksioikoisista tavoitteista winhoc taktiikkaan – voittavien aloitteiden monitahoiseen hyödyntämiseen.

Mitä aiot seuraavaksi? Haluatko edistää hyvää ja mahdollista tulevaisuutta. Ala siis pohtia miten voit uudistaa itseäsi ja yritystäsi niin, että palvelet aidosti itseäsi, asiakastasi ja kaikkia, joihin tekosi ja tuotteesi vaikuttavat.

Olemme tottuneet piirtämään nuolia, nyt meidän on opittava piirtämään sädekehiä.

ps. Financial Times toteaa, että näyttää siltä, että vanhaan ollaan kuitenkin palaamassa… niinpä… jos vasarankäyttäjältä pyydetään ongelmanratkaisua, hän alkaa hakata nauloja – vaikka kuinka innovatiivinen vasara ja vaikka kuinka mielettömän innovatiiviset naulat, ne ovat kuitenkin vain vasaroita ja nauloja.

Mainokset

2 ajatusta artikkelista “UBI efekti – ilmiömäisesti vaikuttava

  1. Päivitysilmoitus: Johtaminen on kuollut « Renessanssinaisen maailmankirja

  2. Päivitysilmoitus: Uuden ajan voitto « Renessanssinaisen maailmankirja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s