Voittavalla yrityksellä on faneja!

Voittava yritys on  yritys, joka toimii markkinoillaan ja sosiaalisessa mediassa voittavasti. Toisin sanoen yritys rakentaa voittavia tilanteita ja tekee aloitteita, joissa se voi saavuttaa voittavia tuloksia. Yritys toimii WinHoc eli aloitteellisesti, nopeasti, taktisesti, tilannetajuisesti ja voittavasti.

Sellaiseen toimintaan ei yksikään yritys kykene pelkästään oman henkilökuntansa voimin. Tarvitaan faneja. Ihmisiä, ryhmiä ja joukkoja, jotka fanin tavoin sitoutuvat yrityksen toimintaan, sen ihmisiin ja tuotteisiin. Fanit ovat ylpeitä kertoessaan yrityksen ilosanomasta. He ovat huolissaan jos yrityksellä on vaikeuksia. He haluavat auttaa, jos yritys tekee virheen tai epäonnistuu. Uskollinen asiakas jättää heti kun edullisempi vaihtoehto ilmaantuu, fani ei jätä koskaan.

Miten saada faneja? Ensiksikin yrityksellä täytyy olla aikomus, joka sisältää jonkin maailman paremmaksi paikaksi tekevän mission. Toiseksi yrityksellä täytyy olla luovia itseilmaisijoita, joihin tämä sanoma henkilöityy ja jotka sitä rohkeasti välittävät. Kolmanneksi tarvitaan avoin ja houkutteleva yrityskulttuuri, joka toivottaa fanit tervetulleiksi.

Toimiessani aktiivisesti jääkiekon fanitoiminnan parissa tämä dynamiikka kävi minulle erittäin tutuksi ja tiedän miten se toimii. Tiedän myös, että Suomesta löytyy rohkeita, luovia ja taiteellisia yksilöitä, jotka ovat valmiita ottamaan tällaista roolia yrityksessään.

Maailmalla fanitus on kasvava trendi. Suomessa yritykset ovat yhä vajoamassa taantumakierteessä. Nyt on paras mahdollinen aika alkaa rakentaa uutta kulttuuria ja uusia menestystarinoita.  Missä ovat sinun faniryhmäsi?

4 ajatusta artikkelista “Voittavalla yrityksellä on faneja!

  1. Fanius puhkeaa kukkaan, kun tukijoukolla on kohde, jota vastaan liittoutua. Linux -fanit itsessään ovat aika säälittävää joukkoa, mutta seksikkyys kasvaa, kun pieni joukko taistelee suurta ja ilkeää yritysjättiläistä vastaan.

    Siis… jos et millään saa nostettua yritystäsi sille tasolle, että se houkuttaa faneja, niin tarjoa sitä vaihtoehtona asialle, jota kohtaan ihmisillä on voimakkaitan negatiivisia tunteita.

  2. Hei Jake,hyvä pointti,mutta itse olen Linuxin käyttäjä ja kannattaja, joten olen vähän erimieltä säälittävyydestä, mutta toinen tykkää tyttärestä ja toinen taas äidistä:)
    Fanitus sinänsä luo erittäin voimakkaita tunteita ja mielestäni tänä päivänä esim. musiikkimaailmassa fanit ovat artistille elintärkeitä, kunhan vain faneilla pysyy kohtuus kaikessa.

    ps.Kiitti Christina erinomaisesta aiheesta, josta varmasti riittää monenlaisia mielenpiteitä kuten pitääkin:)

  3. Aiheeseen liittyvä loistava kirja on Ken Blanchardin Raving Fans.

    Kirjaa sivuten tuli joskus kirjoitettua Faneja vai katsojia, jossa purettiin aihetta jonkin verran.

    Fanien määrä kasvaa sitä mukaa, mitä paremmin pystyt kohdistamaan palvelusi tai tuotteesi.

    Yksinkertainen sääntö on että anna enemmän mitä lupaat.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s