Voittamisen johtaminen ja voittava valmennus

”Johtajan tärkein tehtävä on luoda ja kehittää organisaatioon voittamisen kulttuuri. Valmentajan tärkein tehtävä on rakentaa, ylläpitää ja uudistaa voittamisen dynamiikkaa sekä mobilisoida joukkueen ja yksittäisten pelaajien energia vastaamaan voittavasti muuttuviin tilanteisiin.”

Johtaminen ja valmentaminen ovat aivan uusien haasteiden edessä.  Kova kilpailu on käynnissä monilla saroilla niin urheilussa kuin busineksessa. Tulosten saavuttamisesta vastaavat ihmiset ovat tosipaikan edessä – on opittava voittamaan ja luomaan tilanteita joissa voittaminen on mahdollista.

Johtaja ja valmentaja ovat usein yksi ja sama henkilö. Ehkä se olet juuri sinä? Haluatko oppia miten sinä johdat joukkosi voittoon?

Parit teesit:

1.

Vanha ajatus: ”Tuolla on markkinat tai kilpailu käynnissä, menemme sinne tekemään parhaamme”

Voittava ajatus: ”Kehitämme markkinoita tai kilpailua siten, että luomme tilanteita, joissa voitttaminen on meille mahdollista”

Kyky luoda voittavia tilanteita on nykyaikainen tapa lähestyä markkinoita ja kilpailua. Kyse on aloitteen ottamisesta omiin käsiin, sitä kautta ottaa tilanteen johto ja hallinta ja viedä se kohti voittoisaa lopputulosta.  

2.

Vanha ajatus: ”Kehitämme toimintaamme siten, että se vastaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin”

Voittava ajatus: ”Luomme yritykseemme tai joukkueeseemme voittamisen kulttuurin, joka synnyttää energian, jossa asiakas haluaa olla mukana ja saada siitä osansa.”

Houkuttelevuus on avainsana. Asiakkaiden tarpeisiin vastaajat voivat kehittää tuotteitaan kuihtumiseen saakka, varoittava esimerkki on kaasuttimia valmistava tehdas, joka kyseli jatkuvasti asiakkailtaan miten heidän kannattaisi kehittää. Asiakkaat olivat tyytyväisiä, mutta kehoittivat parantamaan hinta-laatusuhdetta. Asiakkaat eivät kertoneet, että aikoivat siirtyä suorasuihkujärjestelmiin, heti kun niitä olisi tarjolla. Voittava yritys/joukkue kehittää voittamisen kulttuurin, jota asiakkaat haluavat ”fanittaa”, toisinsanoen sitoutua innolla yrityksen toimintaan, sen kehittämiseen ja jatkuvuuteen.

3.

Vanha ajatus: ”Menestymme, kun organisaatiomme/joukkueemme on ohjelmoitu tekemään huippusuorituksia”

Voittava ajatus: ”Menestymme, kun organisaatiomme/joukkueemme osaa virittää energiansa vastaamaan edessä olevan tehtävän vaatimuksia ja energiatasoa”.

Huippusuorituksiin tähtäävä organisaatio uupuu, se voi menestyä mutta väsyneet ja turhautuneet työntekijät eivät jaksa voittaa. Ainutlaatuiset voittamisen elämykset jäävät kokematta ja ihmiset turhautuvat entisestään. Energiatason yhteensovittaminen ja oppimisen ja toiminnan dynamiikan hyödyntäminen vaikuttaa niin, että energiaa käytetään juuri oikea määrä ja se on sopivan laatuista. Tällainen ajattelu- ja toimintatapa auttaa kohdentamaan voimavarat sinne, missä voittamista todella tarvitaan ja säästämään voimia siellä, missä asioista suoriutuu vähemmälläkin.

Haaste uusiutua ja valmentautua voittajaksi on kova enkä suosittele, että siihen jokainen lähtee. Siihen voi ryhtyä vain sellaiset ihmiset, joukkueet, yritykset, jotka ovat valmiita maksamaan voittamisesta hinnan ja jotka ovat riittävän rohkeita voittamaan. Lopulta voittaminen tiivistyy yhteen hetkeen, jossa on oltava rohkeampi kuin koskaan uskalsi ajatella.

5 ajatusta artikkelista “Voittamisen johtaminen ja voittava valmennus

  1. Kilpailu on hankalaa, jos ei ole sääntöjä. Työelämässä päälliköt ja johtajat vetävät toimintaa ja asettavat tavoitteita ja sitten on tietysti laki. Mutta usein jää liian paljon työntekijöiden pähkäiltäväksi. Pähkäilyyn käytetty aika on pois suorittavasta työstä. Lisäksi kun on ollut muotia korostaa oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta, dynaamisuutta ja sen sellaista, niin hyvin äkkiä huomataankin, että niin mitkä ne pelin säännöt olivatkaan? Ja jos jotain sääntöjä onkin, haluavatko kaikki pelata niiden mukaan? Entä jos joku rikkoo sääntöjä tai pitää jotain sääntöä huonona?

    Säännöt sinänsä eivät ole itsetarkoitus, ja yleensä ihmisiltä itseltään tulee osaamista, mitä firmassa ei jo ole. Mutta mikäli mitään sääntöjä ei ole, aika huonosti on silloin asiat.

  2. Voittava ajatus: “Kehitämme markkinoita tai kilpailua siten, että luomme tilanteita, joissa voitttaminen on meille mahdollista”

    Eikös tämä ole sitä, mitä jo Sun Tzu aikanaan totesi – ”Voitokas kenraali voittaa ensin ja menee sitten sotaan. Kenraali, joka menee ensin sotaan ja yrittää sitten voittaa, häviää.”

    Tämä ajatus toistuu Sun Tzun kirjoituksissa moneen otteeseen vaikka kuinka monessa muodossa – ”Jos vihollisjoukot ovat suuria, älä taistele heidän kanssaan”. ”Jos olet vahva, esitä heikkoa. Jos olet heikko, esitä vahvaa”. Ja niin edelleen. Oikeastaan tämä ”voita ensin, mene sitten sotaan” on se, mitä Sun Tzu yrittää kirjassaan avata.

    Kun sen ajatuksen on saanut hyväksyttyä, että ensin voitetaan, sitten vasta tehdään jotain muuta, voi alkaa keskittyä siihen, miten asiat järjestetään niin että voitto syntyy ikään kuin itsestään. Liike-elämässä se voi hyvinkin tapahtua kehittämällä markkinoita ”oikeaan suuntaan”.

  3. niidel,

    kyllä, kyllä!!!!

    Juuri tästä on kysymys. Voittamisen tilan valmistaminen on se asia. Sitten se tila tehdään todeksi suorituksella…. tai annetaan tapahtua kuten sanot.

    Kiitos todella paljon tästä kommentista. Taidat olla ensimmäinen, joka todella tajuaa mistä on kysymys. Toivottavasti tapaan sinut usein täällä sivuilla!

  4. Päivitysilmoitus: Mitä on voittamisvalmennus? Osa 1 | Renessanssinaisen maailmankirja

  5. Vähän kuin eilen eräässä business intelligence -konferenssissa erään suomalaisen kauppaketjun edustaja totesi reagoimisesta muutokseen ja ennustamisesta, että tarkoitus on vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen. Tulee ennakoiminen helpommaksi…ajajan istuimella on aina enemmän mahdollisuuksia ja mukavampaa kuin pelkääjän paikalla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s